Hadith 42

  • My favorite hadith.
  • Dari Anas radiyallahu 'anh katanya: Aku dengar Rasulullah s.a.w bersabda:
  • "Allah telah berfirman:
  • Hai Anak Adam!
  • Sesungguhnya engkau, selama engkau berdoa dan berharap kepadaKu,
  • Aku ampuni bagi engkau di atas dosa yang ada pada engkau dan Aku tiada peduli.
  • Hai Anak Adam!
  • Kalau telah sampai sekalian dosa engkau ke awan langit
  • kemudian itu engkau memohon keampunan Ku,
  • nescaya Aku ampuni bagi engkau.
  • Hai Anak Adam!
  • Sesungguhnya kalau engkau datang kepada Ku dengan kesalahan-kesalahan sepenuh bumi (ini)
  • kemudian itu engkau menemui Aku pada hal tiada engkau merpersekutukan Aku dengan sesuatu,
  • nescaya Aku berikan kepada engkau keampunan dengan sepenuh bumi."
  • Diriwayatkan oleh al-Tirmizi dan ia berkata: Hadith ini hasan lagi sahih.
  • Book: Hadith 40 ( Susunan Imam Muhyiddin Abu Zakariyya Yahya bin Sharif Al-Nawawi| Terjemahan dan Syarahanya by Al-Ustadh Mustafa 'Abdul Rahman)

Portsmouth

  • Siapa lagi yang Maha pengampun kalau tak Allah S.W.T right?

With love,

Comments

Popular Posts