Syaitan Takut Apa ?

Assalamualaikum. Chill ya'll!
  • There is a fantastisch (fantastic in German) story that I would like to share with all of you today. 
  • It is a MUST read ok =)


Before I begin, again I would like to wish Kak Naniey (in black hijab) Happy Birthday! Only Leos know what it is like to be a Leo ;-) If you want to know how Kak Naniey looks like, search for my entry on Feed The Street. Hehehe. Saja kasi suspen. Jangan marah Kak Naniey ;-) Oh yes, little Qeesya sat on me sambil counting in Arabic. Good job!
Dari Abu Hurairah, ia bercerita:

"Rasulullah s.a.w. pernah memberikan tugas kepadaku untuk menjaga zakat bulan Ramadhan (zakat fitrah). Lalu ada seseorang yang mendatangiku seraya meraup makanan (dengan kedua telapak tanganya), maka aku pun segera menagkapnya seraya kukatakan: 
'Akan aku laporkan kamu kepada Rasulullah'. 

Orang itu berkata:
'Biarkanlah aku mengambilnya, sesungguhnya aku membutuhkannya dan aku mempunyai banyak keluarga, dan aku punya keperluan yang sangat mendesak.'

Abu Hurairah melanjutkan ceritanya: 'Kemudian aku membiarkannya, hingga pada keesokan harinya,' Rasulullah s.a.w. berkata:
'Hai Abu Hurairah, apa yang dikerjakan  oleh tawanmu tadi malam?'

Kujawab, lanjut Abu Hurairah: 
'Ya Rasulullah, ia mengadukan kebutuhannya yang sangat mendesak dan keluarganya yang banyak. Maka aku merasa kasihan kepadanya dan aku biarkan ia berlalu.'

Beliau bersabda:
'Sesungguhnya ia telah membohongimu dan akan kembali.'

Aku tahu bahawa orang itu akan kembali lagi berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w.:
'Bahawa ia akan kembali.'

  • So Abu Hurairah pun mengintai and orang yang ambil makanan tu datang kembali dan Abu Hurairah laporkan juga kepada Rasulullah sehingga kali ketiganya bila Abu Hurairah mengintai lagi ....
Lalu aku menangkapnya kembali dan kukatakan:
'Akan aku laporkan engkau kepada Rasulullah. Dan ini adalah yang ketiga kalinya dan engkau telah berjanji untuk tidak kembali, ternyata engkau masih kembali.'

Kemudian orang itu berkilah:
'Lepaskanlah aku, aku akan mengajarkan kepadamu beberapa kalimat, yang dengannya Allah akan memberikan manfaat kepadamu.'

'Apakah kalimat-kalimat tersebut?' tanyaku.

Maka ia menjawab:
'Apabila engkau hendak beranjak tidur, maka bacalah ayat Kursi: "Allah, tidak ada ilah yang berhak diibadahai melainkan Dia yang Mahahidup, kekal lagi terus-menerus mengurus makhluk-Nya," nescaya akan senantiasa ada perlindungan Allah bagimu dan engkau tidak akan di-datangi syaitan hingga pagi hari tiba.'

Maka aku pun membebaskan orang itu. Dan pada saat pagi harinya, Rasulullah s.a.w. berkata kepadaku:
'Apa yang dikerjakan oleh tawananmu tadi malam?'

Kukatakan:
'Ya Rasulullah s.a.w., orang itu telah mengajariku beberapa kalimat, yang dengannya Allah akan memberikan manfaat kepadaku. Maka aku pun membiarkan ia berlalu.'

Beliau s.a.w. bertanya:
'Apa kalimat-kalimat tersebut?'

Orang itu berkata kepadaku:
'Apabila engkau hendak beranjak tidur, maka bacalah ayat Kursi: "Allah, tidak ada ilah yang berhak diibadahai melainkan Dia yang Mahahidup, kekal lagi terus-menerus mengurus makhluk-Nya," nescaya akan senantiasa ada perlindungan Allah bagimu dan engkau tidak akan di-datangi syaitan hingga pagi hari tiba.'

Maka Rasulullah s.a.w bersabda:
'Sesungguhnya ia telah berkata benar, padahal ia seorang pendusta. Tahukan engkau, hai Abu Hurairah, siapakah yang engkau bicara selama tiga malam tersebut?'

'Tidak.' jawabku.

Beliau bersabda:
'Ia adalah syaitan.'"


  • SubhanAllah. Sedangkan syaitan pun boleh mengajar apatah lagi kita manusia yang wajib mendidik manusia lain agama Allah. 
  • So now you know the answer to my question above?
  • Yes. 
  • Syaitan takut akan Allah s.w.t
  • And our weapon is given in the Al-Quran, Surah Al-Baqarah verse 255.
  • Indeed it is The Greatest Verse of The Al-Quran.
Makanya saya kaki jalan, sila baca berikut:
  • Siapa nak join Juaini Johan and Syahmi Mansor @ Husband for a backpacking trip in the year 2013 or 2015?
  • Backpacking means low cost , independent international travel. So if ada yang imagine berendam dalam hot tub dalam penthouse di Los Angeles, sila ikut Reliance. Sekian terima kasih. 
  • Ada kemungkinan ikut package instead of backpacking. God knows. 
  • The destination is either South Africa / India / New Zealand / Parts of Europe. 
  • I akan buat calculation on how much (RM) you need to save in order to come with us. 
  • Of course masing-masing tanggung expenses sendiri. hehe. 
  • Just imagine kita travel together, mesti best =)
  • For those of you yang tak kenal I tapi nak join, apa salahnya ;-)
  • Just let me know by e-mail ke ape ke so that I will keep you guys updated on the expenses, how much we need to save monthly, the itinerary, etc. 
  • Jom! 
  • Jika Allah izinkan, kita pergi together alright. Moga Allah permudahkan urusan kita semua. 

I  akan update gambar tabung I.
Hehe. 




Comments

  1. nakkk ikuuutt! :)

    (insya Allah)

    amni

    ReplyDelete
  2. Ok! :D
    Will put you in the list Amni!
    InshaAllah we will go together.

    ReplyDelete
  3. We have another person that would like to join our trip. Welcome to miss Hid Razak =)
    She reckons that we go to New Zealand.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts